Hejtři a jiná on-line havěť. Typologie prudičů, kteří otravují internetové diskuze

06.01.2022

Úžas. Úděs. Stud. To jsou jen některý stavy, který zažívám skoro každý den při čtení internetových diskuzí. Hlavně těch "profesních". Materiál pro následující typologii dávám dohromady minimálně rok. Coby správce několika sociálních sítí svých klientů, aktivní sdíleč vlastních článků i obyčejná soukromá osoba jsem měla materiálu habakuk. Tak schválně - nepatříte do nějaké skupiny hejtrů i vy?

Hejtr

Pokud definujeme hejtra jako někoho, kdo šíří nenávist, musím konstatovat, že s ním (zatím) osobní zkušenost nemám. A doufám, že to i po zveřejnění tohodle článku zůstane při starym. Nenávist je silná emoce a přijde mi, že na tu lidi na internetu nemají čas. I když... Děti ze ZŠ Plynárenská v Teplicích by asi mluvily jinak...

Hnidopich

Hnidopichů na rozdíl od hejtrů potkávám ve své internetové bublině docela dost. Jsou to ti, co očima seskenují veškerý váš text tolikrát, dokud NĚCO nenajdou. A když to najdou, nějaké zvláštní pnutí je donutí to zveřejnit. Kroužkujou, podtrhávají, zveřejňují screenshoty. A zřejmě pak dojdou k extázi, že jsou lepší než vy. A mají hezčí den. Tak jim ho přejme. I když - před pár měsíci se mi stalo, že mi jedna pančelka omlátila o hlavu, že jsem v pracovním listu pro děti měla spojku "a" na konci řádky. Neváhala mi dokonce nasdílet několik manuálů o tom, jak by měl text vypadat. Té jsem teda hezký den nepřála. Ona by ho totiž asi stejně nebyla schopná mít.

Expert na váš život

Tyhle lidi miluju. Radí vám, jak se máte oblíkat, co dávat dětem na rýmu, co máte jíst a číst a s kým se kamarádit. A to ve chvílích, kdy se jich na to neptáte a ani nenaznačujete, že by vám nějaká rada bodla. Tak já jsem se třeba dozvěděla, že vůbec nepotřebuju k podnikání logo, že jsem si neměla měnit logo, a že bych vlastně vůbec neměla psát pod alter egem Nejostřejší tužka v penále, protože někdo jiný tvoří pod podobným názvem. Což jsem si prej samozřejmě měla vygůglit. Ale pozor! Já gůglila! Původně jsem totiž chtěla mít webovky nina.cz. Ty už jsou ale obsazené. A navíc na nich moje jmenovkyně slibuje, že klienty udělá za pár vteřin. Té prostě konkurovat nemůžu :D

Remcal

Remcal je vlastně užitečný druh. Sice frfňá, že se mu u vás na FB něco nelíbí, ale tak nějak snesitelně. Přínosem je, že jeho komentář vám zvyšuje organický dosah příspěvku a osloví i ty, kteří čtyři stovky za vyčištěnou koňskou podkovu nadšeně dají. A mají z ní radost. A prodejce má taky radost. Díky všem remcalům, že nám pomáhají prodávat bez placený reklamy!

Rádoby názorový vůdce

Myslíte si, že máte právo na vlastní názor? Ne! Aspoň tenhle druh hejtra ho respektovat nebude. Označí vás za idioty, slaboduchý jedince a v poslední době taky za člena tupého stáda ovcí. Ruku na srdce - chcete se hádat s někým, kdo si plete pojmy s dojmy, svoje argumenty tahá ze znalostí nabytých na základní škole a mixne je s novinkami ze světa fake news? Tenhle boj nikdy nemůžete vyhrát. A ani se do něj nemusíte hrnout. Váš boj to totiž není.

Honič sebevědomí

"To byl sjetej, když to psal, ne?!" "Jak si někdo může říkat o peníze za texty, když nepozná mě od mně?" "Fuj, to je ale hnusná grafika..." Bla, bla, bla. Lidi, klid. Místo stresů z takovejch komentářů si radši najděte profesionální práci onoho honiče. Věřim, že se dost pobavíte!

Vysírka

Vidím to jako dneska. Sdílela jsem na Facebooku článek jako poděkování grafičce, která mi nezištně vyšvihla logo zadáčo. A jeden z velice kreativních komentářů zněl cca takto: "Omlouvám se. Snažila jsem se to zadržet, ale musí to ven: to logo vypadá jako z mateřský školky!" No, asi se shodneme, že mateřskou školkou tady zavání něco jinýho... Pokud by dotyčná náhodou četla i tenhle článek, mám pro ni jednu zajímavou informaci. To logo už mám i vytetovaný, hele!

Vtěrka

Pod mým příspěvkem na Facebooku se objeví komentář: "Dobrý den, Nino. Poslal jsem vám SZ." Natěšeně chvátáte do messengeru, protože tušíte pracovní nabídku století a už se těšíte na to ryto, za který si postavíte všechny svoje vzdušný zámky. A ono tam toto. PROČ???!!!

Mimoň

Mimoň je Vtěrka de luxe. To snad asi fakt nepotřebuje další komentář... Bony?

Ubožák

A to nejhorší na konec. Člověk, který spustí lavinu hejtů pod slušným dotazem méně zkušeného kolegy, je debil. Nebohá oběť pak radši smaže svůj příspěvek ve snaze zachovat si poslední zbytky sebeúcty. To je něco pro debila. V ubožáka přeroste během té chvilky, kdy založí vlastní post ve znění: "Hele, vona to smazala! Tak ten její šílenej web pojďme dorozebrat v tomhle vlákně!" A lidi jdou a hejtujou dál. Proč jste tak vypatlaný?


A jak se s hejtry a jinou otravnou havětí vypořádávám já? Jak kdy. Někdo mi fakt hejbnul žlučí, u někoho jsem nadzvedla obočí a šla dál, někdy jsem dokonce nadšeně tleskala, že mám další matroš do tudlenctoho článku. Pozoruju na sobě jedno - čím víc debilních komentářů jsem přečetla, tím víc mě nechávají v klidu. Protože žádný z nich mě reálně neohrožuje a všechny žabomyší války na netu ustanou za 3-5 dní. No stojí to za ty nervy? Asi ne.

Dost mi taky pomáhá číst si, jak se s hejty vyrovnávají služebně starší kolegové. Ocituju tu dva.

Pavel Šenkapoun ve svý knížce To nejlepší z Nejlepšího copywritera píše:

"Někdy se mi zdá, že útoky gramatických nácků nejsou ničím jiným než zbabělou mstou těch, kteří nemají co říct, těm, kteří mají."

A Roman Věžník komentuje ve svém zatím posledním newsletteru Milej zlatej hejty vůči sobě takhle:

"Dřív by mě to coby HSP nejspíš dost ranilo. Dneska jsem za hejtovačky vděčnej. Neztrácím s něma ani čas, ani energii, ale negativní reklama taky reklama, ne? A třebas si díky ní rozklikne můj webís někdo novej a nějakej můj počin mu zašmakuje."

Jo a jen tak na okraj. Oba tyhle hochy copywriterský mám za modly, jo, tak snad mě kvůli tomu nevyhejtujou, když to přiznám takhle veřejně...


Na závěr článků mám ráda oduševnělá moudra. U vymýšlení toho dnešního jsem se ani moc nezapotila: Hejtrů se nezbavíme. Jejich počet ale snížíme tím, že sami přestaneme hejtovat a rejt a dávat nevyžádaný rady. Třeba já se řídím pravidlem: "Nemáš-li co říct pěknýho, mlč." Tohle pravidlo si můžete vyzkoušet hned - v debatách pod tímhle článkem (budou-li nějaké). Dík!