Jak vypadá spolupráce s copywriterem? Blbě se ptá, všechno mu trvá a zruinuje vám rozpočet

17.10.2022

Už je to tu zase. "Potřebuji texty na web. Do týdne. Vejdeme se do 5 tisíc?" Ne. Nevejdeme. Ani do 5 litrů, a už vůbec ne do týdne. S čím byste měli počítat, když si najmete profi copywritera pro sepsání nových textů na web, newsletteru nebo článku na blog?

Vážím si všech svých klientů, ne, že ne. Jednám s nimi vždycky slušně, dodržuju termíny, obratem odpovídám na e-maily. Ale! Mám svoje hranice. A když už se s nějakým klientem dostanu úspěšně přes všech následujících 13 fází, je zaděláno skoro na přátelství.

1. poptávka

Pohled zákazníka: Vytipuju si copywritera, napíšu mu, co potřebuju natextovat a počkám si na nadšené odkývání všech svých podmínek.

Pohled copywritera: Jů, nová poptávka! Tak si tě trochu otestujeme, jak moc to myslíš vážně.

Jak to dělám já: Všem novým zájemcům posílám odkaz na poptávkový formulář - dokud mi nepřijde vyplněný, vůbec se nevzrušuju s blokováním nějaké kapacity. Proč?

Aby vznikly dobrý, ne-li přímo prďácký texty, je nezbytně nutný aktivní zapojení klienta. Budu od něj potřebovat spoustu podkladů a informací. Jestli mu dělá problém vyplnit krátký vstupní dotazník, v budoucnu mi včas nedodá vůbec nic a celá spolupráce bude akorát k vzteku.


2. (video)hovor

Pohled zákazníka: Tak uvidíme, jak si sedneme.

Pohled copywritera: Tak uvidíme, jak si sedneme.

Jak to dělám já: Úvodní call v délce cca 20 minut nikomu neúčtuju. Máme tak šanci zdrhnout včas obě strany bez bázně a hany (hele, to se rýmuje!).


3. cenová nabídka

Pohled zákazníka: Chci hodně muziky za málo peněz.

Pohled copywritera: Čas strávený nad texty musim mít zaplacený, protože složenky se neptaj.

Jak to dělám já: Při textování webu posílám cenovou nabídku se třemi variantami. U textování článků nebo jiných kratších věcí píšu rozpětí od-do, a to na základě mojí hodinový sazby.


  • Veškerý čas strávený pro vaši zakázku budu mít zaplacený. Včetně "nepsací" části, kam patří pochopení vašeho byznysu, tématu, cílovky, zkoumání konkurence nebo tónu komunikace.

Oběma stranám se vyplácí dlouhodobé nebo opakované spolupráce - cena za odvedenou práci se v čase snižuje, protože už vaši problematiku znám a úvodní tanečky absolvujeme jenom jednou.


4. online workshop

Pohled zákazníka: Možná trochu zbytečná akce, ne?

Pohled copywritera: Musim ze zákazníka vytěžit co nejvíc konkrétních informací.

Jak to dělám já: Ukradnu vám hodinu a půl vašeho života. Vytisknu si svoje pracovní listy a poctivě projedeme stránku po stránce. Budu se ptát pořád dokola jako blbec: v čem jste jiný než konkurence, v čem jste užiteční vašim zákazníkům, a jak, a proč, a nač. Těšíte se?


5. čekání na Godota podklady

Pohled zákazníka: Až mi to vyjde, něco naposílám.

Pohled copywritera: Dokud mi to nepošle, nezačnu psát.

Jak to dělám já: Každému klientovi založím sdílenou složku na Google Disku, kam mi nahraje všechny domluvené podklady. A taky nezačnu psát, dokud je nemám pohromadě. Proč?

Nejsem expert na váš byznys. Dodané interní dokumenty, reference, e-mailová komunikace firemní podpory apod. nám zajistí naprostou přesnost informací ve výsledných textech.


6. první pokus o první texty

Pohled zákazníka: Mno, to jsem čekal trochu jinak teda, no...

Pohled copywritera: Se zaťatou čelistí čeká na odpověď s rukou připravenou na láhvi od whisky.

Jak to dělám já: Se zaťatým obličejovým svalem čekám na odpověď s rukou připravenou... k modlitbě.


Nepište copywriterovi pokyny typu: "Ten text mi nějak nesedí, prosím o úpravu." Musíme vědět, přesně co-jak-proč upravit.

7. ladění s klientem

Pohled zákazníka: Nepiš mi tam anglicismy a na slovo "hrnec" jsem alergickej.

Pohled copywritera: Tos taky mohl říct hned.

Jak to dělám já: Obvykle nemám problém vaše návrhy zapracovat, pokud si nevymyslíte úplný kraviny. Sichr je ale sichr, takže třeba každý web má dopředu započtený množství možných oprav. Aspoň se líp vyžvejknete hned napoprvý 😉


8. druhý pokus o první texty

Pohled zákazníka: No, to už je mnohem lepší!

Pohled copywritera: No sláva, konečně začnu fakt psát.

Jak to dělám já: Otřu si z čela pot, pofoukám si pošramocené ego a jedu dál.


9. ladíme texty... opět

Pohled zákazníka: Jako celek dobrý, ale ještě bych tam něco doladil.

Pohled copywritera: To víš, že jo, počítám s tím, že jsi nejchytřejší.

Jak to dělám já: Jdu na cigáro, pak rychle seskenuju vaši odpověď a... jdu na cigáro. Pak, už naprosto klidná, vyrovnaná a profesionální, zasednu ke klávesnici a začnu zase upravovat.


10. copywriter začíná šílet

Pohled zákazníka: Jej, já jsem ti zapomněl říct, že...

Pohled copywritera: Si dělá prdel...

Jak to dělám já: To nechtějte vědět...


11. konečně hotovo

Pohled zákazníka: Je to boží!

Pohled copywritera: No sláva!

Jak to dělám já: Opusinkuju svoje ego a ASAP vystavuju poslední fakturu.


12. ještě bych potřeboval

Pohled zákazníka: To už pro něj bude hračka.

Pohled copywritera: Jasně, takže zadara.

Jak to dělám já: Pokud potřebujete ještě něco nad rámec původní a zaplacené domluvy, jsem vám k dispozici na cca 20 minut práce nad dalším textem. Jinak jedeme celý to kolečko od znova.


13. ahoj, dáme se do toho znovu?

Pohled zákazníka: Už mě zná, to půjde dobře.

Pohled copywritera: Vracející se zákazník je bomba!

Jak to dělám já: Mám radost a rovnou posílám odkaz na nový ceník, který se za dobu naší pauzy zvednul.

No a pak mám dost času, třeba psát články k sobě na blog :-D