Profesionální firemní logo: jak jsem přišla o další kousek své naivity

24.08.2021

Coby malý živnostník na počátku své (jistě závratné) kariéry otáčím na účtu každou korunu. Logo od profíka jsem proto považovala za marnotratnost, zbytečný výdaj navíc. Dát za logo 5 tisíc? To je sociální a zdravotní na měsíc! Já bláhová. Těch 5 litrů by bylo ještě fajn...

Když jsem si v dubnu letošního roku začala stavět webovky, webnoďácká šablona mě vybízela k nahrání loga. Ale ouha, žádný nemám! Tak jsem si coby Canva nadšenec jedno vyfikla během půl hodiny v přednastaveném vzoru. Nebyla to žádná krása, ale aspoň něco. Pak mě ale začalo hlodat svědomí. Jestli chci působit důvěryhodně v budování značek mých klientů, asi bych měla investovat i do budování své "značky". 

Plán 1: Ok, investuju do loga max. 3 tisíce

Poptávám známé, co zrovna studují grafickou školu, jestli se mě nechtějí ujmout. Nechtějí. Smolík, plán 1 nevyjde.

Plán 2: Investuju do loga max. 5 tisíc

Dělám průzkum trhu. Za 5 tisíc si jde objednat u několika freelancerů nebo menších agentur 3 různé návrhy loga a pár službiček k tomu. To je fajn. Protože jsem ale škrt, místo neznámých lidí oslovuji známou grafičku ve víře, že když cizí mi to udělají za 5, ona dá slevu. A já se dostanu k plánu 1!

Plán 3: Hlavně se nezhroutit

Udělala jsem zásadní chybu. Školáckou. Dojednala jsem spolupráci, aniž bych se dopředu zeptala ZA KOLIK! Grafička byla milá. Po 6 týdnech mi poslala první návrh loga a dala mi slevu 50%! Bohužel i tak jsme byly hodně přes plán 2. Jsem v prdeli. Zvlášť, když to logo není úplně to, co bych chtěla. Její návrh, že klidně můžu platit na splátky, mě totálně rozložil.

Plán 4: Taktická odmlka

Nechci naštvat grafičku, ale ani sama sebe zruinovat. Beru si čas na rozmyšlenou. Dva dny vymýšlím, jak z toho ven. I grafička uznala, že o ceně jsme měly mluvit na začátku. Nemá nikde svůj ceník, já očekávala cenu z plánu 2. Je jasný, že v téhle situaci už výsledek win-win prostě neuhrajeme.

Plán 5: Snad rozumný kompromis pro obě strany

Po dvou dnech sebelítosti, frustrace a zároveň pociťované zodpovědosti k již odvedné grafické práci, přicházím se dvěmi možnostmi:

1) zaplatím částku z plánu 1 za již namalovaný návrh loga s tím, že ho nebudu používat a poptám službu někde jinde

2) zaplatím částku mezi mým plánem 2 a její 50% slevou, pokud budu mít k dispozici 3 různé návrhy loga

Vybrala si variantu 2. Obě jsme si odfrkly. Za blbost se prostě platí, Ninuš!


NOVÉ VS. STARÉ LOGO